Metody pracy
Metody, techniki i formy pracy wykorzystywane podczas zajęć:
Metoda modyfikacji zachowań
Metoda behawioralna
Metoda wspomaganej komunikacji (makaton, piktogramy)
Terapia zabawą
Terapia indywidualna dla dzieci autystycznych powinna być intensywna, systematyczna, dostosowana do indywidualnych potrzeb, jak i wieku oraz zaburzeń towarzyszących dziecku. Im wcześniej rozpocznie się działania terapeutyczne tym większa szansa zmniejszenia i eliminacji współwystępujących objawów.
Pierwsze kilka zajęć odbywa się w formie zabawy i obserwacji zachowania dziecka, celem jest nawiązanie pozytywnych relacji z dzieckiem. Następnie działania skierowane są na rozwijanie i stymulowanie zaburzonych funkcji rozwojowych.
Cele zajęć
- eliminowanie lub zmniejszenie występowania zachowań niepożądanych (agresji, autoagresji, echolalii)
- kształtowanie i rozwijanie kompetencji językowych werbalnych jak i niewerbalnych
- rozwijanie społecznych zachowań (zmniejszanie sztywności zachowań, schematyczności)
- korygowanie i kompensowanie zaburzonych funkcji
- usprawnianie sprawności manualnej
- rozwijanie poczucia bezpieczeństwa